2013 pentru mediere

 

Ce este medierea? Care sunt avantajele? Pot sa-mi rezolv problema prin mediere? Sunt intrebari pe care in mod sigur o sa le auzim mai des in 2013. Sa fie cat mai multe. Insa pe mine ma intereseaza si cum vor suna raspunsurile si cine le va da.

Medierea este din nou un subiect la moda in Europa. Criza economica prelungita afecteaza si sistemele de justitie din statele membre ale Uniunii Europene. Multi cetateni europeni nu isi permit sa apeleze la justitia clasica, din cauza costurilor unui proces. La Bruxelles s-a discutat mult in 2012 despre solutiile alternative de rezolvare a disputelor. Chiar la inceputul lunii decembrie a avut loc la Parlamentul European o conferinta ce a avut ca tema provocarile si oportunitatile accesului la justitie. Iar medierea a fost topicul vedeta.

In 2013 sper ca medierea sa fie topicul vedeta in Romania. Sedintele de informare despre mediere devin, de la 1 februarie 2013, obligatorii pentru toti cei care vor sa initieze o actiune in instanta. E un pas mare in fata pentru medierea din Romania. Un pas care a inceput in vara anului 2012, odata cu adoptarea de catre Parlament a Legii 115/2012, care aducea mai multe modificari Legii medierii. A venit apoi momentul 1 octombrie 2012, cand au intrat in vigoare aceste noi prevederi, mai putin articolul care prevedea obligativitata sedintelor de informare. Initial termenul la care si acest articol trebuia sa intre in vigoare a fost 9 ianuarie 2013, dar, dupa o Ordonanta de Urgenta a Guvernului, care a modificat din nou Legea 192/2006, obligativitatea informarii incepe la 1 februarie 2013.

Cel putin din punct de vedere normativ, anul 2012 a fost unul plin de noutati, schimbari si decizii importante. Legea 115 pune pe alt drum medierea din Romania si schimba regimul de viteza. A fost nevoie de multe discutii in comisiile parlamentare, de mult lobby si de un ministru al Justitiei cu mai multa incredere in mediere pentru ca lucrurile sa treaca la un alt nivel. Imi aduc aminte cata energie si efervescenta se simtea in sala Institutului Bancar Roman, scaldata de soarele de vara si plina de mediatori, dupa ce Camera Deputatilor votase proiectul care avea sa devina legea 115/2012. Sunt convins ca multi dintre cei care au venit la conferinta si-au pus mari sperante in ce avea sa urmeze. Era o zi perfecta de vara.

O lege este insa doar un cadru in care trebuie sa pui apoi ceva consistent pentru ca totul sa capete sens si functionalitate. O lege are nevoie de norme, de regulamente pentru noile proceduri, de ajustari in interiorul profesiei. Apoi fiecare mediator trebuie sa se pregateasca pentru momentul in care partile unui conflict vor veni la o sedinta de informare.

Entuziasmul de vara s-a transformat incet-incet in analiza, studiu, preocupare, ingrijorare, chiar teama. Profesia, nu ea ca si concept, ci oamenii care o formeaza, se gaseste in 2013 in fata celui mai important examen de pana acum. Si nu il va da in liniste, intr-o sala retrasa si cu draperiile tare, ci in mijlocul multimii, cu multe perechi de ochii in ceafa, cu sala plina de suporteri, dar si de unii care vor tine degetele incrucisate la spate si zambetul pe buze. Dintr-o profesie liberala tanara si oarecum tolerata medierea poate deveni, din 2013 un concurent serios pe piata rezolvarii conflictelor. Dar asa cum de multe ori prima impresie conteaza, asa si prima nota cantareste greu.

Simpla stabilire a unui cadru legislativ mai favorabil medierii nu este suficienta pentru asigurarea unei figuri bune pentru profesie. Lumea nu va sta cu ochii pe conceptul de mediere, ci pe mediatori. Pe fiecare dintre ei.

Sedintele de informare sunt un test de aptitudini pentru mediatori. Sunt o prima radiografie reala a profesiei, ce poate arata cat de sanatos si de solid este corpul profesional al mediatorilor si daca sufera de anumite afectiuni. Pentru multi mediatori va fi prima intalnire cu niste potentiali clienti. Partile unei dispute vor veni la o sedinta de informare si mediatorul va trebui sa-si foloseasca toate abilitatile si tehnicile dobandite la cursurile de formare pentru a-i convinge sa ramana la mediere.

Nu o sa emit opinii despre cat de bine sau rau e ca aceste sedinte de informare despre mediere sunt gratuite. Sunt deja destule opinii emise de reprezentanti ai profesiei mult mai avizati. Pot insa sa spun ca daca am intreba orice intreprinzator, din orice domeniu, daca ar fi bine pentru afacerea lui ca statul sa dea o lege prin care sa oblige potentialii clientii sa-i intre in magazin pentru a afla ce produse vinde, foarte putini ar fi cei care ar spune ca nu e un lucru bun. Cel care are produse bune stie ca din 5 oameni care ii intra in magazin, cel putin unui ii va deveni si client.

In 6 luni legea medierii a suferit doua modificari importante. Si, daca este sa analizam dicutiile depana acum, directe, formale, informale, virtuale sau oficiale, nici dupa aceste modificari si completari legislatia care guverneaza profesia nu este pe deplin functionala

Legea, asa cum e ea in acest moment, trebuie lasata sa functioneze. Gresita, cu lipsuri, cu neconcordante, dupa cum spun unii sau altii, Legea medierii trebuie sa functioneze o vreme asa. E singura modalitate sigura de a-i descoperi slabiciunile si carentele. Dupa jumatate de an de functionare, dupa un an, se poate trage linie si se poate amenda din nou. Legile sunt un organism viu, ce se transforma si se adapteaza la realitatea in care traim. Din 2006 pana in prezent Legea medierii a cunoscut multe modificari, dar abia dupa 1 februarie 2013 o sa putem spune ca este pusa cu adevarat la incercare. (…)


Bogdan Barligea, Editorial Manager Clubmediatori.ro

Textul integral al materialului poate fi citit in Revista Medierea, nr. 3-4/2012

http://www.clubmediatori.ro/2013/01/15/barometrul-succesului-in-2013-pentru-mediere/?lang=ro

(Visited 9 times, 1 visits today)
 

Lasă un răspuns