Asociatia Nationala a Mediatorilor din Franta

 

Interviu cu Gabrielle Planes, presedinte Asociatia Nationala a Mediatorilor, Franta

Cum poate medierea sa rezolve cazurile de malpraxis medical?

Cred ca medierea este o solutie buna pentru cazurile de erori medicale, nu numai pentru pacienti, dar si pentru medici si pentru institutiile medicale. Pe de-o parte, pentru institutia medicala importanta este imaginea de marca, ce nu trebuie implicata in scandaluri publice. Pe de alta parte prin mediere se fac economii. In al treilea rand, la modul general, este imaginea pe care o reflecta medicii in ochii pacientilor, pentru ca intern, dupa parerea mea, este un mod de a valoriza persoanele si in special medicii. Nu trebuie ca medicii sa-si piarda demnitatea si, atunci cand au comis o eroare, sa-si recunoasca vina nu inseamna sa-si piarda demnitatea. Pentru pacienti medierea este o cale de a-si explica suferinta. Este un mod de a explica ceea ce au indurat cand a trait acea trauma. Dar este interesat sa asociezi aici si familia lor. Pentru ca eu cred ca in medierea cazurilor de malpraxis nu este doar pacientul, ci pacientul si familia lui. De cele mai multe ori familia este mult mai furioasa impotriva situatiei decat pacientul insusi. Am citit despre un pacient care nu vroia sa spuna familiei situatia in care era, desi era pe moarte. Intr-o zi a murit si familia s-a infuriat, crezand ca a fost vorba de o eroare medicala. Intreband apoi ce s-a intamplat au aflat ca, in realitate, pacientul isi ascunsese boala de familie. Cred ca o mediere, cu pacientul si cu familia sa, este absolut necesara. In medierile de acest tip exista sistemul recunostintei. Aceasta se explima prin vorbe: Ne pare rau! Suntem dezolati! Exista insa si o componenta financiara, in care banii devin intermediarul. Nu atenueaza suferinta, dar sunt un mod de recunoastere a erorii medicale.

Poate un eveniment care reuneste medici, mediatori, juristi si reprezenti ai pacientilor sa gasesca solutii la astfel de probleme?

Trebuie sa expui problema in primul rand. Exista o problema, o situatie si, daca vrem sa gasim o solutie pertinenta la aceasta problema, nu trebuie sa ne limitam doar la experti, pentru ca este o problema a tuturor. Pacientii, medicii, institutiile, companiile de asigurari, toate sunt interesate. Sa nu uitam ca aceste companii de asigurari au produsele de asigurare in caz de malpraxis. Este important sa poata avea loc o discutie, in interactiune, pentru a pune in evidenta interesele fiecareia dintre parti. Cred ca toti acestia ar trebui sa participe la discutii, dar e important sa fie prezenti si magistratii, pentru ca ei dau hotararile si sunt de multe ori in dificultate in modul de a judeca un caz de malpraxis medical. Este o chestiune de echitate. Exista o dificultate in asigurarea echilibrului intre unii si altii. Este dificil ca legiuitorii sa judece acest gen de probleme. In lege, judecata tine cont in primul rand de forma, dar aici este o chestiune de fond. O reuniune ca cea de aici (Conferinta internationala ”Malpraxisul medical” n.r.) permite o adevarata dezbatere asupra unei probleme, in care sunt subliniate interesele tuturor partilor. O astfel de reuniune ar permite, poate, demararea unui proiect pilot intr-un centru ca Spitalul Municipal Bucuresti, care ar facilita gasirea unei solutii cat mai pertiente. Nu trebuie sa uitam ca se poate lua o prima decizie care sa fie apoi imbunatatita. Intotdeauna exista o posibilitate de ameliorare. Nimic nu e batut in cuie, exista mereu o solutie mai buna, respectand dreptul pacientului, dreptul oricarei persoane, la modul general, dar si dreptul medicilor, care sunt indispensabili pentru sanatatea noastra.

 

Mentalitatea conflictuala a romanilor este invocata de multe ori atunci cand se vorbeste despre numarul inca mic de persoane sau institutii care apeleaza la mediere. Cum este privita medierea in Franta, avand in vedere ca romanii si francezii sunt popoare latine, asemanatoare?

Sunem asemanatori. Si la noi medierea a fost destul de greu acceptata. De ce? Pentru ca medierea nu este naturala si este contra mentalitatii generale. Medierea este un fel de a gandi complet diferit si noi ii indemnam pe oameni sa gandeasca altfel. Cand cauta solutii oamenii merg intotdeauna pe acelasi drum sau aproape pe acelasi drum. Iar noi le spunem ca exista si o alte cale, diferita. Si le oferim solutia medierii. De multe ori nu stiu exact ce este, dar le spunem sa o incerce. Dupa o mediere reusita sunt multumiti, pentru ca au avut posibilitatea sa vorbesca cu cealalta parte, au spus lucrurilor pe nume, au spus adevarul. Nu adevarul suprem conteaza, ci faptul ca fiecare poate spune adevarul lui! Observ ca in Romania este ca si in Franta, am putea spune ca in satul lui Asterix. Daca multiplicam actiunile de mediere si daca mediatorii reusesc sa se inteleaga intre ei atunci se va crea o piata in adevaratul sens al cuvantului, desi nu imi place notiunea de “piata”. Avand in vedere ca intotdeauna vor exista conflicte, toata lumea va avea de lucru, inclusiv mediatorii.  In Franta medierea are o legatura puternica cu conceptual de responsabilitatea sociala si a mediului inconjurator. In organizatii, managerii sunt responsabili de starea de bine a angajatilor si de cea sociala. Daca medierea ar putea fi folosita de managerii marilor companii europene, aceasta ar putea reduce numeroasele procese declansate pe fondul harturii morale a angajatilor sau ar putea preveni cazurile de sinucideri, precum cele inregistrate la France Telecom. 60% dintre mediatorii ce fac parte din Asociatia Nationala a Mediatorilor fac mediere interna in companii, intre angajati si angajatori. Cred ca si aceasta poate fi o piata cu potential pentru mediatorii romani. In perioade de criza medierea poate fi o solutie mai economica pentru companii. Declansarea unui proces in instanta, in Franta, costa minim 15.000 de euro.

Care sunte cele mai importante trei calitati ale unui bun mediator?

Prima calitate a unui bun mediator este, din punctual meu de vedere, autenticitatea. Ce inseamna? Atunci cand un mediator impune reguli: Va rog sa ascultati, sa nu intrerupeti, sa fiti respectuosi!, el insusi trebuie sa poata sa se uite in ochii oamenilor si sa se intrebe: Tu esti respectuos? Tu asculti? Un mediator trebuie sa aiba o imagine conforma cu cea pe care o promoveaza. Trebuie sa aiba un mod de viata conform cu standardele pe care le cere. Trebuie sa empatizeze cu partile. Trebuie sa fie capabil sa creeze un mediu de incredere pentru acestea. Increderea este cel mai important atu al mediatorului. A doua calitate este sa fie binevoitor. Sa nu judece. Cand ajunge sa judece sau sa aiba o parere proasta despre una dintre parti, trebuie sa aiba capacitatea de a se retrage din acea mediere. Aceste prime doua calitati ale unui bun mediator reprezinta talentul nativ. A treia calitate este sa aiba toate celelalte competente tehnice ale meseriei de mediator. Fara primele doua calitati cineva poate sa fie un negociator, dar nu un mediator bun.

(Visited 42 times, 1 visits today)
 

Lasă un răspuns