Avantajele unui proces de mediere

 

2.000 de biblioteci din tara vor deveni centre de informare comunitara cu privire la procedurile unui proces de mediere.  Initiatoriii programului, Consiliul de Mediere, Asociatia Nationala a Bibliotecarilor si Bibliotecilor Publice din Romania (ANBPR) si Fundatia IREX, care implementeaza proiectul Biblionet, isi propun sa informeze cetatenii despre cadrul legal, dinamica procesului de mediere si beneficiile unei astfel de proceduri prin comparatie cu o actiune in instanta.

  • De ce ati ales bibliotecile publice ca partener in acest program? De ce ati considerat oportun acest parteneriat?

Dorin Badulescu, Presedinte Consiliul de Mediere: Am ales bibliotecile publice pentru ca au un rol esential in diseminarea informatiilor corecte de interes public in comunitatile Romaniei. Totodata, aceste institutii asigura un flux constant de cititori si vizitatori care pana acum nu a fost atins de actiunile de promovare in domeniul medierii. O institutie de interes public cum este medierea isi are locul in fiecare biblioteca publica, asa cum isi au locul autorii clasici de romane precum Hugo sau Balzac. Parteneriatul este mai mult decat binevenit in conditiile in care acoperirea cu biblioteci a teritoriului tarii asigura accesul la o sursa de informare care de obicei nu este receptionata decat partial pe alte canale.

  • De la 15 februarie 2013 a devenit obligatorie informarea asupra procesului de mediere.  Care sunt pasii importanti de stiut?

Zeno Sustac, Vicepresedinte Consiliul de Mediere: De acum, inainte de a actiona in instanta, cetatenii Romaniei au obligatia de a se informa cu privire la procesul de mediere si avantajele acestuia, in caz contrar partea interesata putand fi amendata. Mediatorul ofera informatii cu privire la mediere, procedura, drepturile si obligatiile partilor, limitele si efectele medierii. Daca partile decid sa apeleze la mediator, se semneaza un contract intre acestia, dupa care pot avea loc sedinte de mediere in sesiune comuna sau separata, in functie de nevoi. Conform statisticilor, procesul de mediere, ce poate rezulta in acordul amiabil dintre parti, este cu 95% mai ieftin decat actiunea in instanta, iar cele mai uzuale cazuri sunt cele in care se ajunge la o intelegere intr-o sedinta de 2 ore.

  • Pana unde merge procesul de mediere? Cand se considera a fi incheiat?

Zeno Sustac, Vicepresedinte Consiliul de Mediere: Obligatiile mediatorului se incheie atunci cand partile semneaza un acord, ce poate fi legalizat la notar si devine instrument juridic, sau decid sa duca mai departe cazul in instanta.
De remarcat ca in majoritatea cazurilor (70-80%) prin mediere se va ajunge la o intelegere, rata medierilor esuate fiind conform statisticilor de sub 20-30%.

  • Prin ce metode va propuneti  sa informati si pregatiti cele peste 2.000 de biblioteci din tara, intrate in program, cu privire la cadrul legal si dinamica procesului de mediere?

Paul Andre Baran, directorul programului Biblionet: Consiliul de Mediere ne va ajuta in diseminarea de informatii de actualitate, sigure si adaptate catre cele peste 2.000 de biblioteci care fac parte din programul Biblionet. Astfel, prin biblioteci se vor distribui materiale informative, se vor organiza actiuni, programe sau evenimente adresate bibliotecarilor si publicului larg. Un aspect important este ca bibliotecarii vor avea acces la informatii si liste cu mediatori din zona lor, putand fie sa informeze cetatenii, fie sa-i directioneze spre un mediator, dupa caz.

Dorin Badulescu, Presedinte Consiliul de Mediere: Vom organiza prin Consiliul de Mediere impreuna cu partenerii din proiect actiuni de informare a bibliotecarilor despre mediere pentru ca la randul lor acestia sa poata da explicatii in biblioteci celor interesati de mediere. Ulterior, vom dubla efortul cu actiuni comune de informare si prezentare catre public, la sediile bibliotecilor judetene si orasenesti la nivel national.

  • Va exista si un instrument de masurare sau evaluare a rezultatelor utilizarii procesului de mediere in comparatie cu procesele instanta?

Dorin Badulescu, Presedinte Consiliul de Mediere: Vom monitoriza impreuna actiunile noastre comune si vom realiza un instrument care sa genereze statistici pe care le vom prezenta ulterior.

Paul Andre Baran, directorul programului Biblionet: Bibliotecarii sunt deja obisnuiti sa evalueze interesul publicului pentru noile servicii si informatii oferite in biblioteci si care ajuta romanii sa-si rezolve numeroase probleme. In urma parteneriatelor stabilite pana in acest moment, am putut evalua cati cetateni au apelat la un anumit serviciu si in ce mod i-a ajutat, fie ca vorbim de economisirea de timp, bani sau nevoia de informare.

Zeno Sustac, Vicepresedinte Consiliul de Mediere: Avand in vedere faptul ca in proiect vor fi implicate 2000 de biblioteci, daca pe parcursul unei singure luni, fiecare biblioteca va directiona catre mediere cel putin o disputa in urma diseminarii informatiilor despre beneficiile acestei proceduri, anual acest proiect va genera peste 24.000 de medieri efective. Iar aceste date estimate sunt mult sub ce urmeaza a se intample.

  • Medierea reprezinta o modalitate facultativa de solutionare a conflictelor. Care va fi modalitatea prin care veti  incerca sa ii determinati pe oameni sa apeleze la procesul de mediere pentru solutionarea unui conflict?

Zeno Sustac, Vicepresedinte Consiliul de Mediere: Rolul nostru nu este de a determina partile sa aleaga cu tot dinadinsul procedura medierii. Vom disemina informatii utile despre mediere catre publicul larg, despre beneficiile acestei proceduri asupra vietii si linistii lor. Este o campanie de informare si nu una de convingere.

Fiecare va decide in functie de necesitatile sale concrete daca isi permite sau nu luxul de a petrece un numar considerabil de ani in instantele romanesti, de a investi sume consistente de bani pentru sustinerea acestora si in final, de a-si asuma finalitatea demersurilor sale: o solutie judecatoreasca, imprevizibila, posibil potrivnica lui si benefica partii cu care se afla in disputa.

Mentionam si mai sus, avantajele unui proces de mediere stau in faptul ca, in general, costurile sunt mai mici cu 95% decat actiunile in instanta. Totodata se poate  ajunge la o intelegere amiabila intr-o sedinta de 2 ore.

  • Cum se desfasoara mai exact un proces de mediere?

Zeno Sustac, Vicepresedinte Consiliul de Mediere: Procesul de mediere propune o cultura a dialogului, a discutiilor constructive, in interes comun. Este in fapt, starea de normalitate iar procesul clasic in instanta, o „forfecare” a normalitatii. Nu voi intra in detalii tehnice, voi sintetiza cateva aspecte de interes: fiecare parte isi va expune propriile doleante, va prezenta viziunea sa asupra conflictului, se va implica in constructia solutiei care se va cladi pe nevoile si interesele comune ale partilor. Partile vor negocia o solutie reciproc avantajoasa cu asistenta specialistului calificat – mediatorul, intr-un cadru destins, informal.

Nu se vor administra probe, nu se vor cauta vinovati, in schimb se vor genera solutii unanim acceptate si se va pastra sau imbunatati relatia dintre parti. Si toate aceste sub ochiul neutru si impartial al mediatorului, in conditii de confidentialitate si confort psihic.

  • Mai exista vreun sistem similar in alte tari? Daca da, ce rezultate a avut?

Dorin Badulescu, Presedinte Consiliul de Mediere: Parteneriatul intre institutii precum Consiliul de Mediere si Asociatia Nationala a Bibliotecarilor si Bibliotecilor Publice din Romania avand ca scop diseminarea de informatii este o premiera la nivel european.

  • Ce alte parteneriate a avut Biblionet pentru a veni in intampinarea nevoilor oamenilor si ce rezultate au avut acestea?

Paul Andre Baran, directorul programului Biblionet: Prin programul Biblionet, bibliotecile publice din Romania au realizat parteneriate strategice cu institutii precum Agentia de Interventii si Plati in agricultura (APIA), Crucea Rosie sau programul Tineret in Actiune prin care tinerii se pot informa si chiar pot depune o cerere de finantare europeana.

Bibliotecile s-au si asociat cu diverse campanii de educatie, spre exemplu, oferim acces la un program de educatie financiara prin parteneriatul cu un serviciu bancar sau am facilitat accesul la informatii pentru prevenirea consumului de alcool in randul tinerilor.

Numai prin parteneriatul stabilit anul trecut cu APIA, peste 41.500 de fermieri au completat cereri de subventii agricole online chiar in spatiul bibliotecilor publice cu asistenta bibliotecarilor obtinand subventii in valoare de peste 63 milioane de euro. Daca si mai multe campanii sau astfel de parteneriate ar implica bibliotecile publice, comunitatea romaneasca ar avea numai de castigat, devenind astfel proiecte sustenabile.

Un studiu recent, realizat de Fundatia Bill&Melinda Gates la nivel european printre care si Romania arata ca 61% dintre romani considera ca biblioteca publica indeplineste nevoile comunitatii. Aceasta cifra ne incurajeaza mai mult sa stabilim astfel de parteneriate.

Biblioteca publica a  devenit chiar o sursa de informare si utilizare a resurselor de e-guvernare. Conform Agendei Digitale pentru Romania, unul dintre obiective este acela de a creste cu 50% utilizarea de serrvicii de e-guvernare, ca parte din strategia de crestere a incluziunii si dezvoltarii digitale.

Studiul Gates mentioneaza ca 7% dintre romanii care frecventeaza bibliotecile publice au folosit astfel de servicii in 2012. Parteneriatul cu Consiliul de Mediere va contribui cu siguranta la cresterea acestui procentaj datorita faptului ca romanii se pot duce la biblioteca si accesa platforme de informare pe subiectul medierii puse la dispozitie de catre institutiile abilitate.

  • Programul Global Libraries, prin care se finanteaza proiectul Biblionet in Romania, a mai avut astfel de parteneriate si in alte tari?

Paul Andre Baran, directorul programului Biblionet: Romania este prima tara dintre cele 14 incluse in programul Global Libraries care stabileste un astfel de parteneriat. Intrucat programul Biblionet ajunge la final anul viitor in Romania, unul dintre cele mai importante aspecte care ne preocupa se refera la sustenabilitate: sustenabilitatea bibliotecii ca institutie si capacitatea acesteia de a derula cat mai multe proiecte in parteneriat prin care comunitatea romaneasca are de castigat.

Sursa:http://www.hotnews.ro/stiri-esential-14606059-interviu-avantajele-unui-proces-mediere-stau-faptul-general-costurile-sunt-mai-mici-95-decat-actiunile-instanta.htm

Daca vreti sa aflati mai multe despre mediere, va recomandam sa rasfoiti acest site sau sa sunati cu incredere la unul din numerele de telefon afisate la datele de contact prezente pe acest site .

Mediator Petru Mustateanu – Bucuresti 2013

Daca vreti sa aflati mai multe despre mediere, va recomandam sa rasfoiti acest site sau sa sunati cu incredere la unul din numerele de telefon afisate la datele de contact .

Mediator Petru Mustateanu – Bucuresti 2013

(Visited 11 times, 1 visits today)
 

Lasă un răspuns