Bădulescu: „Medierea – mai ieftină şi mai avantajoasă decât justiţia”

 

 UPDATE 12:40: Iovu, CEC Bank: „Nu cred că informarea asupra medierii trebuia să fie obligatorie”
Piaţa nu era pregătită pentru ca vreun pas din procedura de mediere să fie obligatoriu, consideră Mirela Iovu, vicepreşedinte CEC Bank.
Domnia sa a precizat: „Nu trebuia să se ajungă la ceva obligatoriu. Cred că nu era momentul. Cred că trebuia ca cei şase ani de introducere a medierii să fie consolidaţi. Nu eram pregătiţi”.
Potrivit domniei sale, instituţiile statului ar fi trebuit să informeze mai mult părţile implicate în acest sector, înainte să prevadă obligativitatea informării cu privire la mediere, de la data de 15 februarie 2013.
„Trebuie să ne gândim ce structuri să dezvoltăm pentru a putea participa la 5-6 informări în aceeaşi zi, să ne gândim ce vom face dacă nu vom reuşi să ajungem la toate informările solicitate, caz în care vom fi sancţionaţi…”.
Mirela Iovu şi-a exprimat, însă, convingerea că cei implicaţi vor reuşi să facă din mediere o soluţie la care părţile implicate în conflicte să apeleze din proprie iniţiativă la acest procedeu.

* UPDATE 12:15: Radu Graţian Gheţea: „Vrem ca, alături de ANPC, să creştem gradul de conştientizare cu privire la mediere”
Asociaţia Română a Băncilor (ARB) analizează iniţierea unui proiect de lege care să fie propus Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi care să contribuie la creşterea gradului de conştinetizare a populaţiei cu prvire la mediere, a declarat preşedintele asociaţiei, Radu Graţian Gheţea.
Domnia sa a precizat că ARB a inclus între proiectele derulate împreună cu Banca Mondială, încă din anul 2007, crearea Ombudsmanului în ţara noastră, lovindu-se, însă, de o lipsă de interes din partea mediatorilor.
„Am dorit să creăm o asociaţie de mediere care să fie subvenţionată de către comunitatea bancară, însă ne-am lovit de o reacţie vehementă a mass-media, fiind suspectaţi că dorim să influenţăm rezultatul”, a precizat Radu Graţian Gheţea.
Criza financiară a făcut necesară utilizarea tot mai puternică a medierii, ceea ce a dus, în 2010, la apariţia primilor mediatori specializaţi în domeniul bancar, a arătat preşedintele ARB, care şi-a exprimat nemulţumirea pentru faptul că Asociaţia de Mediatori din Domeniul Financiar Bancar (FINBAN) nu este suficient de cunoscută la nivelul societăţii. Domnia sa şi-a exprimat speranţa că, odată cu intrarea în vigoare a noii legislaţii în domeniu, serviciile asociaţiei să devină mai utilizate.
„Mediul bancar nu este doar un susţinător al medierii, ci insistă ca prima mediere să aibă loc la bancă, în absenţa unui mediator”, a mai precizat Radu Graţian Gheţea.

* UPDATE 12:10: Tudor Tatu: „Medierea pătrunde greu în domeniul financiar-bancar”
Medierea pătrunde greu în domeniul financiar-bancar, cu toate eforturile depuse de mediatori, afirmă Tudor Tatu, preşedinte al Uniunii Mediatorilor Bancari.
Domnia sa a subliniat: „Medierea între bănci şi clienţi poate aduce foarte multe beneficii în rezolvarea conflictelor din domeniu. Deşi există legislaţie specifică în domeniu, aceasta nu este foarte cunoscută de clienţii băncilor, în ciuda eforturilor depuse de mediatori. Rezolvarea litigiilor prin mediere este mult mai rapidă decât soluţionarea conflictului în instanţe”.
Domnul Tatu susţine că Uniunea Europeană recomandă ca medierea să fie gratuită, iar dacă nu este posibil acest lucru, tariful să fie sub 50 de euro.
De asemenea, cei care lucrează în domeniul financiar-bancar, nu pot fi mediatori ai conflictelor din domeniu, fiind interzis prin lege.

* UPDATE 11:15: Nicoleta Munteanu: „Medierea creează relaţii de lungă durată, datorită caracterului non-agresiv”
Activitatea de mediere contribuie la crearea de relaţii de lungă durată între părţile care iau parte la procedură, ca urmare a caracterului său non-agresiv, arată Nicoleta Munteanu, preşedintele Centrului Internaţional de Mediere.
Soluţiile la care se ajunge în urma medierii nu sunt impuse, ci acceptate doar în cazul în care ambele părţi consideră că acestea sunt în avantajul lor, a subliniat domnia sa. „Nimeni nu este constrâns să semneze un acord. Soluţiile propuse în cadrul medierii sunt creative şi personalizate, ceea ce oferă un confort psihic participanţilor”, a afirmat Nicoleta Munteanu.
Printre avantajele medierii, preşedintele Centrului Internaţional de Mediere a enumerat costurile reduse, în comparaţie cu procesele în justiţie, perioada mult mai mică de rezolvare a disputei, lipsa necesităţii de a implica martori, experţi şi consilieri, precum şi discreţia şi confidenţialitatea.
Un factor care contribuie la creşterea impactului medierii îl reprezintă avansul tehnologic, acesta permiţând realizarea unor medieri colective, a mai adăugat Nicoleta Munteanu.

* UPDATE 11:10: Pârvan:”Atenţie la contracte şi legislaţie, în mediere!”
Cei implicaţi într-un proces de mediere trebuie să fie foarte atenţi la modul în care sunt întocmite contractele, este de părere Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), care a precizat: „Există diverse situaţii.
De exemplu, în momentul în care a început criza, multe firme internaţionale au reziliat contractele cu firmele din România, pentru că acestea nu erau întocmite aşa cum ar fi trebuit şi, în consecinţă, cei mari i-a doborât pe cei mici. Este vorba de putere”.
Potrivit lui Cristian Pârvan, din 2009, AOAR a solicitat înfiinţarea unui mediator public pentru litigiile dintre bănci şi companii, răspunsul pe care l-a primit de la sistemul bancar subliniind că nu este posibil acest lucru, din diverse motive. Reprezentantul mediului de afaceri a spus, de asemenea, că legislaţia este foarte importantă în procesele de mediere.
„Noi cerem de ani de zile Ministeruljui Justiţiei să spună câte procese comerciale există şi care este durata lor”, a mai precizat domnia sa, adăugând: „Avem foarte mult de lucru pentru ca medierea să fie cu adevărat un instrument util”.

* UPDATE 10:48: Bădulescu:”Medierea – mai ieftină şi mai avantajoasă decât justiţia”
Medierea este mult mai ieftină şi mai avantajoasă decât justiţia clasică, potrivit lui Dorin Valeriu Bădulescu, preşedintele Consiliului de Mediere. Domnia sa susţine că, în Uniunea Europeană, doar 5% din costurile unui proces în justiţie reprezintă cheltuielile pentru mediere, toată zona de litigii putând fi abordată de mediatori.
„Avantajul enorm al costurilor este reprezentat de rapiditatea recuperării unor sume de bani”, a precizat domnia sa, subliniind că, în procesul de mediere, sunt evitate, printre altele, taxele de timbru.
Alte avantaje ale medierii sunt rapiditatea, flexibilitatea procedurilor (mediatorul putându-se deplasa la sediul părţilor), confidenţialitatea, participarea directă a părţilor (mediatorul fiind neutru şi imparţial).
Dorin Bădulescu a precizat că rata mare de succes a medierii este garantată, peste 90% din cei care apelează la această procedură identificând o soluţie de de conciliere cu partea adversă.
Potrivit preşedintelui Consiliului de Mediere, în cadrul unei conferinţe internaţionale de profil, s-a ajuns la concluzia că singura soluţie viabilă în rezolvarea problemelor comerciale şi civile între persoane din state diferite ale UE este medierea.

F. A. http://www.bursa.ro/conferinta-bursa-avantajele-medierii-in-rezolvarea-conflictelor-badulescu-medierea-mai-ieftina-si…&s=media_advertising&articol=199203.html

Daca vreti sa aflati mai multe despre mediere, va recomandam sa rasfoiti acest site sau sa sunati cu incredere la unul din numerele de telefon afisate la datele de contact .

Mediator Petru Mustateanu – Bucuresti 2013

(Visited 11 times, 1 visits today)
 

Lasă un răspuns