Cum poate un avocat sa castige sprijinind medierea?

 

In fiecare an, in instantele romanesti se solutioneaza aproximativ 2 milioane de dosare. Cum medierea se poate aplica in orice cauza ce tine de materia civila si partial in materie penala, teoretic aproximativ 80% din dosarele aflate pe rolul instantelor ar putea fi solutionate prin mediere.

Pentru cauzele solutionate prin mediere in timpul proceselor, judecatorii nu vor mai trebui sa motiveze in mod detaliat sentinta, limitandu-se la a lua act de acordul partilor. In acest mod, judecatorii vor castiga timp pentru a studia mai mult si mai bine celelalte dosare si legislatia aplicabila lor. Aceasta va conduce, inevitabil, la degrevarea instantelor de dosare si la cresterea actului de justitie in dosarele in care este necesara cu adevarat interventia unui magistrat pentru lamurirea situatiei de fapt si de drept in cadrul unu litigiu.

In Romania medierea nu gaseste sustinere din partea avocatilor. Sunt insa motive multiple pentru care un avocat ar putea sustine medierea in fata propriilor clienti si sa aiba, astfel, mai mult de castigat.

Medierea nu ar trebui privita ca un concurent al profesiei de avocat, ci ca o varianta de a rezolva mai eficient o disputa. Apeland la mediere, un avocat isi poate construi o imagine mai buna in ochii clientului.

Medierea este avantajoasa pentru avocati din urmatoarele motive:

  • Asistenta juridica pe parcursul medierii este vitala, avocatii fiind in masura sa asiste partile, sa le consilieze si sa vizeze intelegerea la care se ajunge;
  • Solutionarea unui conflict pe calea medierii nu il priveaza pe avocat de dreptul sau de a primi onorariu;
  • Onorariul pe care il poate obtine avocatul pentru prezenta la mediere presupune mai putina munca din partea acestuia, decat daca ar merge la instanta;
  • Clauzele de mediere inserate in contracte precum si onorariile de succes vor simplifica munca avocatilor;
  • Mediatorul nu este un concurent al avocatului, din contra, acorda posibilitatea acestuia de a participa la sedinta de mediere si de a-si creste veniturile intr-un timp mult mai scurt;
  • Daca un client isi rezolva disputa prin mediere, acesta va tine cont de aportul pe care avocatul sau l-a avut in acest proces. Relatia client – avocat se va consolida si acesta din urma va avea de castigat pe termen lung;
  • Clientul sfatuit de avocat este cel care solutioneaza conflictul si nu instanta de judecata, astfel toate partile implicate in conflict castiga, neexistand invinsi;
  • Daca medierea a avut succes si conflictul a fost solutionat, se incheie un „Acord de mediere” care consfinteste vointa partilor, iar instanta, va pronunta, la cererea partilor, o hotarare de expedient;
  • In cazul in care nu se ajunge la o solutie convenabila se poate ajunge in instanta, medierea neprivand-ul pe justitiabil de acest drept;
  • Clientul si avocatul reduc stresul, economisesc timp, elimina cheltuielile de judecata, taxele de timbru si onorariile expertilor, evita expunerea publica a problemelor cu care partile se confrunta;
  • Medierea este o modalitate de solutionare a conflictelor care se adreseaza in special avocatului de afaceri, luand drept exemplu modelul american, unde medierea este o procedura obisnuita (aproximativ 80% dintre procesele din SUA se solutioneaza prin mediere);
  • Medierea va fi o institutie deosebit de promovata urmand ca un numar foarte mare de justitiabili sa apeleze la mediere – in acest caz prezenta avocatului cu clientul sau la medieri este o oportunitate;

Medierea este benefica pentru toate partile implicate intr-un conflict: partile ajung la o intelegere pe care o negociaza singure, instantele se degreveaza de dosare, iar avocatii isi exercita meseria in cadrul procedurii de mediere aparand interesele propriilor clienti. O mediere eficienta are nevoie de incredere si comunicare intre mediator, avocat si client. Iar acest lucru va fi posibil in momentul in care avocatii vor realiza care sunt avantajele medierii si isi vor indruma clientii sa apeleze la mediere inainte de a declansarea unei actiuni in instanta.

(Visited 45 times, 2 visits today)
 

Lasă un răspuns