De ce ajung avocatul si clientul la conflict

 

O cunostinta a unui prieten se ducea intotdeauna la stomatologul care era cel mai scump din bransa lui. Spunea ca special merge acolo, pentru ca avand pretul cel mai mare, din punctul lui de vedere asta echivala cu garantia calitatii serviciilor acelui stomatolog. Cred ca ideea de la care pleca tipul respectiv, e ca numarul de dinti pe care-i ai in gura e limitat! Odata ce ai scos dintele, altul nu mai creste. Nu prea poti sa faci experimente pe dintii tai.

Acum, si pentru clientii avocatilor. Depinde cate probleme au. Daca vor sa experimenteze cu problemele, experimenteaza. Daca nu, isi aleg un avocat scump, pentru ca de la un avocat scump poti sa te astepti la cele mai bune solutii. A face economie cu un avocat inseamna sa accepti ca nu vei beneficia de cele mai bune servicii. Nu este o afacere avantajoasa clientului, cand negociaza onorariul la sange. Poate ca avocatul accepta, pana la urma, si o reducere de onorariu. Dar vei pierde. El nu-si va aloca timpul necesar. Pentru ca nu este business corect. Ai negociat, l-ai determinat, poate ai beneficiat si de o recomandare la momentul respectiv. Poate avocatul a avut un moment de slabiciune, si a acceptat un onorariu mai mic. Dar lucrurile oricum se regleaza pe parcursul relatiei client-avocat. Si de cati bani l-ai platit, de atatia bani primesti servicii.

Dar ce te faci cu un client care negociaza cu un avocat un onorariu, si problema este mult mai complicata decat i-a fost prezentata initial? Pentru ca exista si aceasta posibilitate. Intervin atunci foarte multe costuri suplimentare. Cum evolueaza lucrurile? In primul rand, clientul vine si spune: „Domnule, am un proces simplu… M-a dat in judecata un vecin acolo, nu stiu ce pretentii are de la mine, dar eu va spun: nu am nici o chestie cu el. Nici nu stiu despre ce e vorba. Cat credeti ca m-ar costa un proces cu un vecin?”Avocatul tot incearca sa afle date despre proces, clientul se eschiveaza, cu buna stiinta, si pana la urma avocatul spune: „Domnule, nici nu stiu, te costa 100 de unitati financiare.” Cand studiaza dosarul, avocatul isi da seama ca de fapt este un caz extrem de complicat, extrem de indelungat, si spune: „Domnule, nu! Trebuie sa-ti majorez onorariul. Pentru ca ceea ce am discutat initial, nu s-a verificat in dosar.” Si clientul spune: „Vai, dar sunteti neserios! Am batut palma pe acest proces, ne-am inteles intr-un fel, si acum imi cereti mai multi bani”. In esenta, subiectul disputei dintre client si avocat sunt banii. Si ai spune: „Domnule, uite un client care nu s-a inteles cu avocatul lui, de la bani!”. Dar, in realitate, lucrurile nu stau chiar asa.

Eu cred ca sunt cateva motive pentru care un avocat ajunge sa intre in conflict cu clientul lui. Principalul motiv il reprezinta sinceritatea clientului. Al doilea motiv il reprezinta banii. Si al treilea motiv tine de comunicarea dintre client si avocat.

Exista o tensiune generalizata, intre public si avocat. Acum a devenit si o chestiune de bonton, sa vorbesti de rau un avocat. Avocatii sunt niste tinte pe care toata lumea le accepta. A vorbi de rau un avocat, parca creste prestigiul social al clientului. Pentru ca „Uite domnule, omul asta are activitati serioase in societate. Lucreaza cu avocati, a avut procese, e critic la adresa unui avocat…”. Parca-i creste prestigiul clientului, nu? Cred ca, de fapt, despre asta este vorba. Cei care vorbesc de rau avocatii incearca sa se supraevalueze. Se supraevalueaza prin subevaluarea avocatului. E un obicei social necinstit. E ca si cum eu m-as intalni acum cu Dvs., cititorii, si as incepe sa critic stomatologul de la inceputul articolului. Concluzia pe care ati trage-o, chit ca nu va intereseaza ca eu critic stomatologul, ar fi: „Uite, asta a avut bani de stomatolog, isi trateaza dintii, se afla la nivelul la care isi permite sa isi trateze dintii si e si un tip foarte exigent, asa! Ii critica pe astia cu care lucreaza.”

Dar poate ca eu nici nu am fost la stomatolog, poate ca am beneficiat de niste servicii bune, numai ca am vrut sa ma dau mare in fata Dvs. si sa spun: „Uite, eu ma duc la stomatolog. Tu nu mergi.”

Comisiile de Disciplina ale Barourilor au inceput sa-si faca treaba

Nedrept, dar se intampla. Insa nu se intampla intotdeauna. Exista si cazuri in care supararea clientilor pe avocati este reala. E o traditie in avocatura, si aici trebuie sa fim corecti: la nivelul fiecarui Barou, functioneaza niste Comisii de Disciplina. In traditia avocaturii din Romania, Comisiile de Disciplina nu prea se amesteca in relatia dintre avocat si client. Chiar daca sunt sesizate. Si, cateodata sunt si partinitoare. In favoarea avocatului.

Poate in ultimul an, in ultima jumatate de an, au aparut cazuri in care Comisiile de Disciplina chiar au analizat calitatea muncii prestate de avocat. Pentru ca a crescut exigenta profesionala a breslei. Cred ca la nivelul organelor de conducere, dupa ce s-a strans masa critica de cazuri in care prestatia avocatilor nu a fost onorabila, s-a hotarat sa se intervina. Pur si simplu. De fiecare data cand trebuie sa existe o reactie fata de un fenomen, fenomenul trebuie sa se manifeste de atat de multe ori, incat sa devina deranjant. Si, in anii trecuti, probabil ca s-a strans aceasta masa critica si a devenit simptom, iar Comisiile de Disciplina au reactionat.

Exista autoritate. Comisia de Disciplina poate verifica modalitatea in care avocatul si-a desfasurat activitatea. Daca a respectat rigorile profesiei. Valorile profesiei, in relatia cu clientul. Si atunci, poate interveni. Cazul clasic: atunci cand o Comisie de Disciplina era sesizata privind activitatea unui avocat, presedintele Comisiei, sau Decanul, sau cineva din Comisie, venea la avocat si-i spunea: „Fii atent, te-a reclamat clientul X-ulescu. Ce faci? Te cercetam, sau ii dai banii inapoi?”. Si avocatul prefera sa-i dea banii inapoi clientului, si incheia disputa. Era o chestiune la mica intelegere. Acum, sunt si cazuri in care Comisia de Disciplina spune: „Nu, noi vrem sa cercetam.” Nu face favoritisme. Deci, este un proces si aici.

Ne modernizam.

Sursa:http://www.avocatura.com/stire/11008/avocatul-secret-episodul-12-de-ce-ajung-avocatul-si-clientul-la-conflict.html

(Visited 58 times, 1 visits today)