Medierea in scoli

 

Medierea, o modalitate legală, corectă şi eficientă, prin care conflictele îşi găsesc o rezolvare amiabilă, oferă soluţii corecte pentru toate părţile prin ajutorul unei persoane neutre, calificate şi independente: mediatorul. Cu toate că folosirea acestei metode oferă numeroase beneficii, medierea în şcoli este încă, aproape inexistentă. La nivelul judeţului Mureş, se intenţionează efectuarea unul lobby în vederea introducerii acestei metode în unităţile şcolare.

Medierea, o soluţie rapidă şi ieftină

Avantajele medierii sunt multiple, fiind o metodă rapidă şi ieftină de a rezolva un conflict, spre deosebire de cheltuielile de judecată. Într-o unitate de învăţământ, disputele ar putea să existe între profesori şi alţi profesori, între profesori şi părinţi, între profesori şi elevi sau între părinţi şi elevi. Iniţiatorul aplanării conflictului poate fi poate fi chiar un factor de decizie din instituţia şcolară, respectiv directorul, chiar şi dirigintele. “Trebuie să ai un mediu propice de discuţii şi este necesar  ca persoana să aibă încredere în mediator. Este foarte important dialogul, comunicarea, ascultarea activă şi analiza conflictului”, a declarat Alin Romulus Păcurar, mediator.

Elevii devin mai responsabili

În cazul copilului problemă, aşa numitul “domn Goe”, trebuie înţeles ce vrea să transmită copilul prin acel comportament deviant iar problema îşi găseşte rezolvarea prin comunicare. “În 58% din cazuri, fără a scoate niciun cuvânt, o persoană îşi arată starea de spirit dar, pentru asta, trebuie să cunoşti noţiuni de gestică, mimică. Din starea de sperietură sau de blocaj mental pe care pot să o aibă uneori copiii, se foloseşte “îmbrăţişarea ursului”, a declarat  Alin Romulus Păcurar. Aceasta presupune cuprinderea copilului din spate cu mâinile, iar pe un ton care nu este răstit, copilului i se dau indicaţii referitoare la ceea ce trebuie să facă. Referitor la mediere, situaţia în şcoli este una delicată. “Doar cei care sunt deschişi şi conlucrează la a schimba societatea au rezultate”, este de părere mediatorul. Acolo unde şcolile apelează la mediator în conflictele pe care le au, elevii devin mai responsabili. Prin observaţie, mediatorul este capabil să sesizeze rolul pe care fiecare elev îl are în cadrul unui colectiv şi, în funcţie de caz, se oferă soluţii sau sugestii. De exemplu, liderul de grup trebuie încurajat să fie mai înţelept, iar gălăgiosul trebuie temperat şi trebuie antrenat pentru a deveni mai responsabil. Folosirea medierii duce astfel şi la o creştere mentală sănătoasă.

Prezentarea medierii în şcoli

Alin Romulus Păcurar are în vedere efectuarea unui lobby cu privire la medierea în şcoli, urmând a cere sprijinul unor oameni care sunt factori decizionali: inspectorului şcolar general, Ştefan Someşen, Ciprian Dobre, preşedintele CJ, Alina Gorgiu, deputat. Se doreşte tratarea unor probleme concrete din cadrul unităţilor şcolare. “Acesta este avantajul colaborării cu un mediator: tot ce omului i se pare a fi o barieră, mediatorul identifică şi doboară. De regulă, omul îşi crează singur bariere”, este de părere Alin Romulus Păcurar.

(Visited 12 times, 1 visits today)
 

Lasă un răspuns