Medierea muncii și medierea litigiilor de muncă

 

Cuvantul mediere este folosit in multe contexte, de fiecare data avand conotatii diferite. A media  inseamna deseori a intermedia. De regula, a media intre doua parti inseamna a mijloci intre ele, a interveni in calitate de intermediar pentru a inlesni producerea unui anumit fapt; a contribui la realizarea a ceva de catre doua sau mai multe parti. Cuvantul mediere provine din latinescul mediare care inseamna a imparti in doua, a fi la mijloc[1]. A media inseamna, de asemenea, a mijloci, a facilita o intelegere, a face demersuri in vederea prevenirii, aplanarii si solutionarii unui conflict dintre doua sau mai multe parti.

Medierea muncii a aparut datorita necesitatii pietii muncii de a face o legatura cat mai concreta, rapida si eficace intre eventualii angajati si potentialii angajatori. Bursele de locuri de munca sunt in fapt burse de mediere a muncii. Medierea muncii este de o necesitate stringenta in categoria eventualilor angajati fara studii superioare, cu cunostiinte reduse in explorarea optiunilor de angajare, cu posibilitati reduse in cautarea unui job pe piata muncii, cu lacune in discutarea si contractarea unui loc de munca cat mai convenabil atat pentru angajat cat si pentru angajator. Totusi, medierea muncii aduce beneficii majore si in alte categorii si domenii de munca deoarece piata muncii este intr-un dinamism continuu si acerb, mai ales in contextul economic, tehnic si tehnologic actual. Dezvoltarea internetului ca resursa de informatii a creat posibilitatea unei inter-medieri rapide intre angajati si angajatori indiferent de distanta spatiala dintre acestia.

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă a lansat in 2012 proiectul de medierea muncii numit – Sistemul  Electronic de Mediere a Muncii, proiect prin care doreste o mijlocire intre potentialii angajatori si eventualii angajati. In mod practic, acest Sistem Electronic este o baza de date online aflata pe siteul  www.semm.ro, baza de date care contine oferte si cereri de angajare. Totodata mai cuprinde un set de legislatie in domeniul muncii precum si anumite indrumari vizavi de continutul scrisorii de intentie, tehnicilor pentru cautarea unui job si anunturi privind diverse evenimente de Bursa a locurilor de munca. Potrivit ANOFM, Portalul Serviciul Electronic de Medierea Muncii  urmăreşte să asiste persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, precum şi angajatorii în identificarea personalului corespunzător, în condiţii de securitate şi confidenţialitate[2].

Asadar, serviciile de mediere a muncii consta in fapt in mijlocirea, intermedierea de catre ANOFM intre eventualii angajati si angajatori in vederea satisfacerii cererilor ambilor; pentru angajati oferirea unei liste de angajatori de incredere, iar pentru angajatori oferirea unei liste de eventuali angajati care sa se ridice cerintelor lor in ceea ce priveste capacitatea de munca, experienta, si disponibilitatea lor. O astfel de mediere a muncii este o veritabila intermediere intre angajatori si angajati in vederea stabilirii unor raporturi de munca.

Desi astfel de portaluri exista pe internet de multi ani de zile si anunturile de angajare sunt nu putine la numar, oferirea de catre ANOFM a unui portal de acest fel vine sa ofere mai multa incredere atat angajatilor cat si angajatorilor. Anunturile postate de catre ANOFM pe acest portal sunt de fapt anunturile din baza de date a agentiei mai sus mentionate, si deci sunt de o credibilitate nepusa la indoiala; putem spune ca sunt anunturi  reale si oficiale, spre deosebire de alte anunturi de pe alte portaluri.

Medierea conflictelor/litigiilor de munca este prevazuta in Legea Medierii nr 192/2006. Medierea conflictelor de munca presupune un conflict ivit intre angajator si angajat in baza contractului individual de munca. Astfel, in aceasta lege la art. 60^1 alin. e) se dispune posibilitatea medierii „in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca”.

Medierea conflictelor de munca presupune existenta unor raporturi juridice intre un angajat si angajator, raporturi care sunt pe cale sa se nasca, sa se modifice sau sa se stinga, conflictul ivindu-se chiar in aceste momente si privind aspectele conexe contractului individual de munca. In acest caz, conflictele pot avea ca obiect salariul, diurnele, locul de munca, timpii de munca si concediu, conditiile de promovare, conditii de delegare sau detasare, etc. Aceste conflicte pot face obiectul unui proces de mediere, inteles in sensul Legii Medierii.

Medierea conflictelor de munca este posibila si in cazul cand acestea apar intre grupurile de dialog social. Astfel de conflicte apar la negocierea sau re-negocierea contractelor colective privind anumite domenii, ramuri sau sectoare de activitate. Legea Dialogului Social nr. 62/2011 prevede posibilitatea medierii conflictelor colective la Capitolul IV – Medierea si arbitrajul, unde art. 178 alin. (1) dispune ca „in cazul in care conflictul colectiv de munca nu a fost solutionat ca urmare a concilierii organizate de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, respectiv de inspectoratul teritorial de munca, dupa caz, partile pot hotari, prin consens, initierea procedurii de mediere, in conditiile prezentei legi”.

Observam, asadar, ca medierea muncii si medierea conflictelor de munca au domenii distincte de aplicare. Pe cand medierea muncii este in fapt o intermediere intre angajati si angajatori in scopul angajarii si contractarii de locuri de munca, cat mai profitabile pentru ambii, medierea conflictelor/litigiilor de munca priveste raporturi deja existente intre partile contractului de munca, angajat si angajator, raporturi din care se iveste la un moment dat o neintelegere, un conflict, un litigiu.

Medierea muncii priveste serviciile de munca, oferta si cererea acestora, in vederea stabilirii unui raport de munca, pe cand medierea conflictelor de munca priveste solutionarea pe cale amiabila, printr-un acord comun intre angajat si angajator, a conflictului de munca ivit intre acestia, in baza raportului de munca deja existent in baza Contractului Individual de munca.


[1] http://dexonline.ro/definitie/mediere
[2] http://www.anofm.ro/anofm-a-lansat-serviciul-electronic-de-mediere-a-muncii


Dorin ILIE
Mediator http://www.juridice.ro/245282/diferenta-dintre-medierea-muncii-si-medierea-litigiilor-de-munca.html

Daca vreti sa aflati mai multe despre mediere, va recomandam sa rasfoiti acest site sau sa sunati cu incredere la unul din numerele de telefon afisate la datele de contact .

Mediator Petru Mustateanu – Bucuresti 2013

(Visited 39 times, 1 visits today)
 

Lasă un răspuns