Medierea obligatorie 2012

 

Medierea obligatorie este un deziderat al mediatorilor inca de la inceputul implementarii medierii in Romania considerat a fi odata cu aparitia legii numarul 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator. Experienta Italiei in care medierea obligatorie a fost reglementata prin lege a creat un precedent imbucurator pentru mediatorii din toate lumea, in special pentru mediatorii din Romania cei care au inceput o ampla dezbatere publica despre necesitatea sociala  a completarii legii 192/2006 cu un articol despre  mediere ca procedura prealabila obligatorie, mai pe scurt despre medierea obligatorie ! In acelasi timp, liderii asociatiilor profesionale  ale mediatorilor si alesii mediatorilor din Consiliul de Mediere cu sediul in Bucuresti, au inceput demersurile pentru o noua initativa legislativa pentru completarea si modifcarea legii numarul 192/2006 cu dezideratul – Medierea obligatorie ! Medierea obligatorie a capatat rapid un sustinator important in pesoana deputatului Alina Gorghiu, mediator autorizat, dumneaei fiind persoana care a si demarat initiativa legislativa in Parlamentul Romaniei.

Nu dupa mult timp, entuziasmul mediatorilor dat de demersurile pentru medierea obligatorie a fost ponderat rapid de stirea ca legea privind medierea obligatorie din Italia a fost suspendata, aceasta negasindu-si eficienta . Precedentul dat de medierea obligatorie din Italia dar si adaptarea legii medierii la Constitutia Romanie a dus la aparitia in anul 2012 la Legea 115/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator Publicata in Monitorul Oficial nr. 462 din 9 iulie 2012 .

Medierea obligatorie devine astfel informare gratuita obligatorie inaintea inceperii unui proces in instanta. As spune ca intre medierea obligatorie si lipsa medierii oblgatorii a fost gasita o solutie precum cele obtinute prin mediere.  O lege care sa raspunda si necesitatii degrevarii instantelor, cerintelor mediatorilor dar si necesitatii sociale si implementarii modernismului juridic.

Din modificarile aduse legii medierii de legea 115/2012 cel mai important este  Art 13 care spune:

“ 1) In litigiile ce pot face, potrivit legii, obiect al medierii sau al altei forme alternative de solutionare a conflictelor, partile si/sau partea interesata, dupa caz, sunt tinute sa faca dovada ca au participat la sedinta de informare cu privire la avantajele medierii, “

Mediatorii practicieni, cei cu experienta in mediere, au salutat legea in forma ei dobandita in anul 2012 renunatand la ideea de mediere obligatorie. Astfel, medierea nu mai este o optiune pentru toata lumea ci o profesie liberala in care pot face performata numai cei mai buni profesionisti asa cum se intampla in toate profesiile liberale.

Cu toate acestea, unii dintre initiatori blocati in ideea de mediere obligatorie incearca un subterfugiu prin introducerea in regulamentul de organizare si functionare a mediatorilor o prevedere in care procesul-verbal de informare gratuita asupra avantajelor medierii sa fie emis numai in prezenta toturor partilor aflate in conflict si nu unei singure parti care doreste sa se informeze despre avantajele medierii inainte de ajunge in instanta. Adica tot o mediere obligatorie inaintea instantei dar sub o alta forma.

Cel mai probabil prevederea acesta nu va fi votata de membri Consiliului de Mediere iar medierea se va aplica in forma sa actuala.

(Visited 19 times, 1 visits today)
 

Lasă un răspuns