Probleme la achizitionarea unui bun in UE? Cum le rezolvi fara sa te prezinti in instanta ?

 

Comisia Europeana a adoptat o directiva prin care consumatorii

 

vor avea acces la o modalitate eficienta si necostisitoare de

 

solutionare a litigiilor cu comerciantii, indiferent de produsele pe

 

care le achizitioneaza, informeaza un comunicat de presa al Comisiei

 

Europene.

 

In 2010, unul din cinci consumatori europeni a intampinat probleme la

 

achizitionarea de bunuri si servicii pe piata unica. CE precizeaza

 

ca, in situatia in care un vanzator refuza sa va repare laptopul care

 

s-a defectat in perioada de garantie sau daca nu puteti ajunge la un

 

acord cu un agent de turism in legatura cu o restituire in cazul unei

 

vacante ratate, exista modalitati de a solutiona aceste probleme fara

 

prezentarea in instanta.

 

In stadiu actual, solutionarea extrajudiciara a litigiilor in UE este

 

posibila numai pentru anumite sectoare comerciale sau in anumite

 

domenii. De aceea, pentru a rezolva aceasta problema, Executivul de

 

la Bruxelles a prezentat un pachet de propuneri legislative care sa

 

garanteze ca toti consumatorii din UE isi pot rezolva problemele fara

 

sa se prezinte in instanta, indiferent de tipul de produs sau

 

serviciu care face obiectul litigiului contractual si indiferent de

 

locul in care l-au achizitionat pe piata unica europeana.

 

Mai exact, CE  a adoptat o directiva privind solutionarea alternativa

 

a litigiilor (SAL) in materie de consum care se bazeaza pe o parte

 

neutra (cum ar fi un arbitru, un mediator sau un ombudsman) si este

 

mai ieftina, mai rapida si mai simpla decat apelarea la o instanta

 

judecatoreasca. Conform directivei:

 

entitatile SAL vor trebui sa indeplineasca anumite criterii de

 

calitate, adica sa fie bine pregatite, impartiale, transparente,

 

eficiente si echitabile;

intreprinderile vor informa consumatorii in legatura cu entitatea SAL

 

care poate solution un potential litigiu contractual pe care l-ar

 

putea avea cu acestia;

entitatile SAL vor solutiona litigiile in termen de 90 de zile.

In acelasi timp, institutia a adoptat un regulament privind

 

solutionarea online a litigiilor care va crea o platforma online la

 

nivelul UE (”platforma SOL”) care ofera consumatorilor si

 

intreprinderilor un punct de intrare unic pentru solutionarea online

 

a litigiilor referitoare la achizitiile efectuate online in alt stat

 

membru al UE. Potrivit CE, acest punct de intrare unic european va

 

transmite automat reclamatia consumatorului catre entitatea SAL

 

nationala competenta. De asemenea, va facilita solutionarea

 

litigiului in termen de 30 de zile.

 

De ce e mai avantajos fara instanta?

 

Accesul la solutionarea alternativa a litigiilor are o serie de

 

avantaje pentru consumatori:

 

solutionarea litigiilor este eficienta si necostisitoare, indiferent

 

de produsele sau serviciile achizitionate, modalitatea de

 

achizitionare (online sau off-line) in UE;

solutionarea litigiilor contractuale cu comerciantii din UE in

 

intregime online pentru achizitiile online din alte tari ale UE;

se pot face economii de aproximativ 0,2% din PIB-ul UE (22,5 miliarde

 

EUR).

Pe de alta parte, accesul la solutionarea alternativa a litigiilor

 

are avantaje si pentru intreprinderi:

 

gestionarea relatiilor cu clientii si imbunatatirea imaginii

 

corporatiste si, de asemenea, pentru economisirea costurilor de

 

solutionare a litigiilor in instanta;

consumatorii si comerciantii din Europa vor avea siguranta ca toate

 

entitatile extrajudiciare europene de solutionare a litigiilor

 

indeplinesc o serie de criterii, adica sunt transparente, bine

 

pregatite, impartiale, eficiente si echitabile;

sporirea increderii va incuraja consumatorii sa actioneze mai activ

 

in cautarea ofertelor bune si a celor mai bune preturi in intreaga

 

piata unica a UE, stimuland astfel concurenta si cresterea economica.

Consumatorii si intreprinderile, putin constienti de posibilitatile

 

SAL

 

In prezent, in UE exista peste 750 de entitati SAL. Cu toate acestea,

 

in unele state membre, ele sunt disponibile numai in anumite regiuni

 

sau in anumite sectoare (de exemplu servicii financiare sau

 

telecomunicatii). Totodata, Comisia precizeaza ca atat consumatorii,

 

cat si intreprinderile sunt prea putin constienti de posibilitatile

 

oferite de SAL. Nici sistemele de solutionare online a litigiilor

 

pentru achizitiile transfrontaliere online nu sunt suficient de

 

dezvoltate, conform sursei citate.

 

Costul litigiilor in materie de consum nesolutionate este estimat la

 

0,4% din PIB-ul UE. Acesta include sumele pierdute de catre

 

consumatorii europeni din cauza unor probleme in cazul achizitiilor

 

din alte state membre ale UE, care sunt estimate intre 500 de

 

milioane EUR si 1 miliard EUR.

 

Parlamentului European si Consiliul UE vor adopta pachetul legislativ

 

pana la sfarsitul anului 2012 ca actiune prioritara in cadrul Actului

 

privind piata unica. Dupa adoptare, statele membre ale UE vor avea la

 

dispozitie 18 luni pentru a pune in aplicare directiva privind SAL.

(Visited 11 times, 1 visits today)
 

Lasă un răspuns