„Romania sta bine la capitolul mediere, mai ales in ceea ce priveste corpul de mediatori“

 

Interviu cu Dorin Valeriu Badulescu, presedintele al Consiliului de Mediere, despre rolul mediatorului si importanta pe care o are in gestionarea conflictului intre partile implicate.

Ce este medierea?
Medierea este o modalitate alternativa de solutionare a conflictelor.  O persoana special instruita in acest sens se numeste mediator. Mediatorul ajuta cele doua parti sa poata sa rezolve conflictul dintre ele, dar mediatorul este o persoana fara putere de decizie. El faciliteaza comunicarea dintre cele doua parti. Exista trei principii mari ale medierii: neutralitatea mediatorilor, adica lipsa de interes in problema pe care partile o dezbat, impartialitatea acestuia, adica  tratamentul egal pentru partile implicate in mediere si confidentialitatea procedurii.

Medierea este o procedura privata, care are multiple avantaje, in primul rand, cele legate de costuri si de timp.  S-a facut un pas important inainte in ceea ce priveste Legea Medierii, pentru ca din 9 ianuarie intra in vigoare modificarile aduse in 2012, iar informarea gratuita este obligatorie. Mediatorii fac informarea in mod gratuit, liber, celor care le solicita informatii.

Consiliul Superior al Magistraturii a oferit un sprijin total mediatorilor, iar aceasta lege este un mare pas inainte intrucat ajuta foarte mult sistemul judiciar. Din punctul nostru de vedere, al specialistilor in mediere, a iesit o lege buna pentru cei care practica aceasta profesie.

Ce se intampla la nivel european?
La nivel european exista Directiva 52, care prevede aplicarea medierii in conflicte, in special la nivel transfrontalier. Acum, daca ma intrebati despre procesul dintre Romania si Ucraina cu privire la granitele din Marea Neagra, Directiva 52 este ulterioara procesului. Din cate stiu eu, s-a incercat medierea, negocierea pe cale diplomatica, dar nu prin intermediul mediatorilor. In Europa exista tari care aplica de cativa ani buni aceasta procedura. Olanda este un exemplu de succes. Danemarca, un alt exemplu, desi acolo nu este legiferat acest lucru, judecatorul intreaba mai intai cele doua parti daca nu s-au inteles la mediere, fiind o procedura obligatorie.

Cum sta Romania?
Romania sta bine la acest capitol, mai ales in ceea ce priveste corpul de mediatori. Avem, in acest moment peste 4.000 de mediatori autorizati, la nivel national si alti 7-8.000 de absolventi de cursuri, care inca nu au autorizatie. Numarul acestora s-a dublat de la an la an, din 2006 incoace. Abia anul acesta am semnat un acord intre Ministerul Judestitiei si Consiliul de Mediere Bucuresti prin care va exista o colaborare intre instanta si mediatori.

Cum vor arata lucrurile in 2013?
Din ianuarie 2013, mii de hotarari ale instantei vor trebui preluate de corpul de mediatori. Pana in ianuarie vom fi pregatiti sa preluam socul dosarelor ce vor veni din instanta. In momentul de fata am mai avea nevoie de aproximativ 1.000 de mediatori pentru a reusi sa facem fata cu brio. Dar, daca tinem cont ca numai in luna septembrie, peste 300 de mediatori au fost autorizati, cred ca pana in ianuarie ii vom avea fara probleme pe cei 1.000 in plus de care este nevoie.

Pot aparea false conflicte intre persoane sau institutii ce doresc sa „rezolve“ fara instanta anumite probleme, mai ales de natura financiara?

Sistemul de mediere este american. La ei functioneaza de 40-50 de ani. Acum, incet-incet, este preluat si de Europa pentru ca s-a dovedit eficient. Rolul mediatorului este sa recunoasca imediat conflictul, acolo unde exista, care sunt cauzele si cum pot fi rezolvate, de aceea, nu cred ca poate fi pusa problema unei „rezolvari“ doua institutii financiare a unei problema, pentru a evita instanta. Mediatorul recunoaste un conflict simulat. Iar daca il identifica, atunci intervine instanta si consecintele legale.

(Visited 11 times, 1 visits today)
 

Lasă un răspuns