Vreţi să vă daţi în judecată vecinul? Se schimbă regulile la instanţă!

 

Vreţi să vă daţi în judecată vecinul pentru că a „furat” din terenul dumneavoastră când a refăcut gardul? Sau intenţionaţi să-l aduceţi în faţa magistraţilor, sub acuzaţia de malpraxis, pe medicul care v-a tratat? Începând de la 1 februarie 2013 , legea impune ca înainte să vă îndreptaţi către instanţa de judecată să vă opriţi la un centru de mediere pentru a încerca să vă înţelegeţi pe cale amiabilă.

Instanţele de judecată sunt sufocate, iar procesele au ajuns să dureze ani de zile, în condiţiile în care multe dintre dosarele ajunse în faţa judecătorilor ar putea fi soluţionate într-un timp mult mai scurt, dacă s-ar cere ajutorul unui mediator. Drept pentru care, s-a decis schimbarea legislaţiei.

Când este obligatorie consultarea unui mediator ?
Potrivit Legii 115/2012, intrată în vigoare în octombrie anul trecut, dar care urmează să fie aplicată de la 1 februarie 2013, în anumite speţe, reclamanţii sunt obligaţi ca înainte să depună sesizarea la instanţa de judecată, să se oprească mai întâi la biroul unui mediator.
„Nu există obligaţia rezolvării disputei pe această cale, ci obligaţia informării cu privire la această metodă alternativă de soluţionare a conflictelor. Legislaţia impune această obligaţie în speţele civile, care presupun dispute pe o valoare mai mică de 50.000 de lei, în litigiile de familie (divorţ, partaj, exercitarea drepturilor părinteşti), în toate litigiile civile cu privire la vecinătate (grăniţuire, ieşire din indiviziune), litigiile penale în care acţiunea penală se pune în mişcare la plângere prealabilă şi se stinge la retragerea plângerii (loviri şi alte violenţe, vătămare corporală din culpă, viol, violare de domiciliu, furt între soţi, furtul la plângerea prealabilă). De asemenea, este cazul litigiilor care ţin de Protecţia Consumatorilor, pornite de la furnizarea de bunuri sau prestarea de servicii în mod necorespunzător. La fel se va proceda şi în cazul dosarelor de malpraxis”, a afirmat mediatorul Simona Tocitu, reprezentantul Centrului de Mediere Constanţa.

Obţinerea certificatului de informare este gratuită!
De la mediator, părţilor vor obţine un certificat de informare, pe care-l vor prezenta ulterior instanţei de judecată. În lipsa acestui act, judecătorii vor respinge dosarele şi vor declara cauzele inadmisibile. „Pentru această procedură, este necesar ca ambele părţi să se prezinte. Dacă vine doar una dintre părţi, mediatorul trimite o invitaţie celeilalte în maximum 15 zile. În cazul în care cea de-a doua parte nu se prezintă, se întocmeşte un proces verbal în care se notează absenţa şi imposibilitatea îndeplinirii procedurii. Dacă înainte de demararea procesului nu va fi depus la dosar certificatul de informare sau, ulterior, pe timpul desfăşurării, când judecătorul o va cere, acesta va închide dosarul şi va declara cauza inadmisibilă”, a adăugat mediatorul.
Trebuie subliniat că obţinerea certificatului de informare privind medierea este gratuită. „Întreaga procedură de informare, în care mediatorul le prezintă părţilor în ce constă medierea, care sunt avantajele, este gratuită. Doar dacă una dintre părţi nu vine la infor-mare, se plăteşte contravaloarea invitaţiei. Ulterior, dacă părţile vor alege medierea drept calea de soluţionare a conflictului, se stabileşte costul în funcţie de obiectul cauzei şi timpul necesar împăcării”, a mai spus Simona Tocitu.
„Preţurile şi le stabileşte fiecare mediator în parte, nu avem onorarii minimale sau maximale. Nu pot să spun un onorariu estimativ, pentru că fiecare le fixează, dar cu siguranţă este mult mai ieftin decât în instanţă, fiindcă părţile nu au nevoie de experţi, de timp îndelungat în care să cheltuiască pe taxe de timbru sau alte taxe. Este mai avantajos financiar şi nu numai”, a mai explicat mediatorul.

Ce facem cu acordul de mediere?
De asemenea, nu este o regulă ca după participarea la şedinţele de mediere să se ajungă la o înţelegere. Sunt persoane care după o primă şedinţă au căzut de comun acord şi conflictul s-a stins, dar au fost şi situaţii când, în ciuda medierii, s-a ajuns tot la proces.
Dar, în situaţiile în care se ajunge la împăcare, cele două părţi semnează un acord de mediere. „Dacă există un dosar pe rol, acest acord se depune la dosarul cauzei şi se dă o hotărâre prin care instanţa ia act de înţelegerea părţilor. Dacă nu există un dosar penal, cei implicaţi fie păstrează acordul şi-l respectă ca doi oameni de bună credinţă, fie se adresează instanţei, pentru a obţine o hotărâre care să stipuleze cele prevăzute în acord. Sau, varianta cea mai uzitată, se adresează notarului pentru autentificarea lui”, a precizat mediatorul.

Căutaţi un mediator?
Cetatenii care se regăsesc într-una dintre litigiile enumerate mai sus şi vor să scape de ani lungi de procese, se pot adresa unui mediator pe care-l vor găsi fie în tabloul mediatorilor, afişat la Judecătorii, fie în lista făcută publică pe pagina web a Consiliului de Mediere, www.cmediere.ro.

(Visited 12 times, 1 visits today)
 

Lasă un răspuns