Press "Enter" to skip to content

Dezbatere la mediere

M P 0

Tensiunea existentă între băncile din România şi clienţii lor este arhicunoscută, dar este un fenomen pe care comunitatea bancară nu şi-l doreşte, iar în acest sens Asociaţia Română a Băncilor (ARB) are în vedere un proiect propus Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) referitor la promovarea medierii, a declarat Radu Graţian Gheţea, preşedintele ARB şi CEC Bank la conferinţa cu tema “Avantajele medierii în rezolvarea conflictelor” organizată de ziarul Bursa.

Începând din luna februarie 2013, cei care se vor adresa instanţelor de judecată trebuie să facă dovada că au participat la o şedinţă de informare în mediere. Aceeaşi obligativitate este prevăzută şi pentru părţile care se află deja cu o cauză pe rolul instanţelor de judecată.

“Între băncile din România şi clienţii lor există o stare de tensiune, pe care toţi o cunoaştem. Ea s-a instaurat din anul 2010, în momentul în care s-a aflat în dezbatere publică Ordonanţa 50. Tensiunile s-au exacerbat în ultima perioadă, dar vă spun sincer că întreaga comunitate bancară nu-şi doreşte acest lucru. Noi, comunitatea bancară, insistăm ca o primă mediere să aibă loc fără mediator, adică direct la bancă. Mă adresez celor patru milioane de clienţi, persoane fizice, din care foarte mulţi au probleme să ramburseze la timp ratele la bancă. Să vină la bancă şi să încercăm să găsim soluţiile de rezolvare pe cale extra-judiciară. Asociaţia Română a Băncilor analizează în acest moment, avem un proiect care să fie propus Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor, ce are în vedere creşterea conştientizării părţilor privind necesitatea medierii” a afirmat Gheţea.

Oficialul ARB s-a declarat nemulţumit de faptul că Asociaţia Mediatorilor din Sistemul Financiar Bancar, înfiinţată în 2010, nu este îndeajuns cunoscută de către clienţi.

“În 2010, s-a înfiinţat Asociaţia Mediatorilor din Sistemul Financiar Bancar, care a început, timid, să funcţioneze, adică să participe la mediere şi să rezolve unele diferende dintre bănci şi clienţii lor, persoane fizice. Suntem nemulţumiţi că această societate nu este cunoscută de toată lumea, dar sperăm ca, odată cu intrarea în vigoare a legii, din 15 februarie 2013, medierea să devină un pas aproape obligatoriu, să fim cunoscuţi. Colegii din bănci trebuie să înţeleagă faptul că medierea este importantă. Cei care au litigii sau au intenţia să pornească un litigiu cu o bancă este important să ştie că medierea este un pas important”, a menţionat Radu Graţian Gheţea.

Medierea pătrunde greu în domeniul financiar-bancar

De cealaltă parte, Tudor Tatu, preşedintele Uniunii Mediatorilor Bancari, a afirmat că medierea pătrunde greu în domeniul financiar-bancar, cu toate eforturile depuse de mediatori. “Medierea între bănci şi clienţi poate aduce foarte multe beneficii în rezolvarea conflictelor din domeniu. Deşi există legislaţie specifică în domeniu, aceasta nu este foarte cunoscută de clienţii băncilor, în ciuda eforturilor depuse de mediatori. Rezolvarea litigiilor prin mediere este mult mai rapidă decât soluţionarea conflictului în instanţe”,a  afirmat acesta.

El susţine că Uniunea Europeană recomandă ca medierea să fie gratuită, iar, dacă nu este posibil acest lucru, tariful să fie sub 50 de euro.

Mediere non-agresivă

Activitatea de mediere contribuie la crearea de relaţii de lungă durată între părţile care iau parte la procedură, ca urmare a caracterului său non-agresiv, a arătat, la rândul său, Nicoleta Munteanu, preşedintele Centrului Internaţional de Mediere.

Soluţiile la care se ajunge în urma medierii nu sunt impuse, ci acceptate doar în cazul în care ambele părţi consideră că acestea sunt în avantajul lor. “Nimeni nu este constrâns să semneze un acord. Soluţiile propuse în cadrul medierii sunt creative şi personalizate, ceea ce oferă un confort psihic participanţilor”, a mai spus Nicoleta Munteanu.

Printre avantajele medierii, preşedintele Centrului Internaţional de Mediere a enumerat costurile reduse în comparaţie cu procesele în justiţie, perioada mult mai mică de rezolvare a disputei, lipsa necesităţii de a implica martori, experţi şi consilieri, precum şi discreţia şi confidenţialitatea.

Medierea este mult mai ieftină şi mai avantajoasă decât justiţia clasică, a declarat, la rândul său, Dorin Valeriu Bădulescu, preşedintele Consiliului de Mediere. El susţine că, în Uniunea Europeană, doar 5% din costurile unui proces în justiţie reprezintă cheltuielile pentru mediere, toată zona de litigii putând fi abordată de mediatori. “Avantajul enorm al costurilor este reprezentat de rapiditatea recuperării unor sume de bani”, a precizat acesta, subliniind că, în procesul de mediere, sunt evitate, printre altele, taxele de timbru.

Alte avantaje ale medierii sunt rapiditatea, flexibilitatea procedurilor (mediatorul putându-se deplasa la sediul părţilor), confidenţialitatea, participarea directă a părţilor (mediatorul fiind neutru şi imparţial).

Dorin Bădulescu a precizat că rata mare de succes a medierii este garantată, peste 90% dintre cei care apelează la această procedură identificând o soluţie de de conciliere cu partea adversă.

Atenţie la contracte şi legislaţie, în mediere!

Cei implicaţi într-un proces de mediere trebuie să fie foarte atenţi la modul în care sunt întocmite contractele, este de părere Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR).

“De exemplu, în momentul în care a început criza, multe firme internaţionale au reziliat contractele cu firmele din România, pentru că acestea nu erau întocmite aşa cum ar fi trebuit şi, în consecinţă, cei mari i-au doborât pe cei mici. Este vorba de putere”, a spus Pârvan.

Potrivit acestuia, din 2009, AOAR a solicitat înfiinţarea unui mediator public pentru litigiile dintre bănci şi companii, răspunsul pe care l-a primit de la sistemul bancar subliniind că nu este posibil acest lucru, din diverse motive. Reprezentantul mediului de afaceri a spus, de asemenea, că legislaţia este foarte importantă în procesele de mediere.

“Noi cerem de ani de zile Ministerului Justiţiei să spună câte procese comerciale există şi care este durata lor”, a mai precizat acesta. “Avem foarte mult de lucru pentru ca medierea să fie cu adevărat un instrument util”,a conchis Pârvan.

Daca vreti sa aflati mai multe despre mediere, va recomandam sa rasfoiti acest site sau sa sunati cu incredere la unul din numerele de telefon afisate la datele de contact .

Mediator Petru Mustateanu – Bucuresti 2013

(Visited 55 times, 1 visits today)

Lasă un răspuns