Press "Enter" to skip to content

Medierea in Romania

M P 0

Informatiile despre mediere sunt putine si mai greu de gasit. Asta pentru ca nestiind despre existenta medierii nici nu o cauti. Si daca nu (stii sa) cauti, nu gasesti.

Te-ai astepta ca, fiind o activitate de interes public si social, medierea sa fie mai bine promovata. Dar inca nu este. Accesul la mediere este facil oricui isi doreste sa-si rezolve o problema. Sau mai multe.

Legea 192/2006 cu modificarile ulterioare prevede in art.6 ‘Organele judiciare si arbitrale, precum si alte autoritati cu atributii jurisdictionale informeaza partile asupra posibilitatii si avantajelor folosirii procedurii medierii si le indruma sa recurga la aceasta cale pentru solutionarea conflictelor dintre ele.

Cu alte cuvinte asta inseamna ca atunci cand o persoana depune o cerere de chemare in judecata, o plangere la procuratura sau politie ea are dreptul sa-i fie adusa la cunostinta existenta medierii si sa fie indrumata la mediator pentru a obtine o informare completa. Informarea privind procedura si avantajele medierii se face de catre un mediator autorizat si este GRATUITA. Tabloul mediatorilor autorizati este disponibil pe www.cmediere.ro, precum si la sediul instantelor.

Medierea este voluntara, asa incat participarea la informare nu obliga partea sau partile sa intre in mediere, decat daca ele doresc asta.Este doar un prim pas pe o cale care va ofera posibilitatea sa traiti satisfactia si multumirea solutionarii prin forte proprii a problemelor, conform dorintelor si nevoilor personale.

Activitatea de mediere se infaptuieste in mod egal pentru toate persoanele, fara deosebire de rasa, culoare, nationalitate, origine etnica, limba, religie, sex, opinie, apartenenta politica, avere sau origine sociala‘ spune art.3 al legii mai sus mentionate. Altfel spus, oricine vrea poate sa apeleze la mediere.Tratamentul este egal pentru toate partile din mediere.

Situatii in care poti apela la mediator sau poti fi contactat de un mediator

La mediator  poate apela, initial, o parte, care in urma informarii poate decide sa faca urmatorul pas. In aceasta situatie, in baza unui contract de premediere, mediatorul este cel care face demersurile necesare pentru contactarea celorlaltor parti implicate. In cazul in care in urma intilnirii cu cealalta parte sau parti, se exprima acordul de a intra in mediere, atunci sedinta de mediere se programeaza in functie de posibilitatile de timp ale partilor si ale mediatorului.

Se poate chiar sa vina la mediator toate partile, care dupa informare aleg ce fac mai departe.
Se poate ca partile sa fie trimise la mediator – art.6 al legii si de angajatorul care avand cunostinta de un conflict intre doi angajati sa apeleze la serviciile unui mediator.

Exista posibilitatea ca partile, care deja stiu despre mediere, sa se programeze direct pentru mediere, convinse fiind ca asa vor sa-si solutioneze conflictul.

Mediatorul are dreptul sa contacteze pentru informare pe cei care sunt parti intr-un proces.

Legiuitorul a usurat apelarea la mediere, stabilind ca onorariul mediatorului este platit de toate partile din mediere, in proportii egale (recomandat) sau in proportiile stabilite de ei, fara ca acest aspect sa afecteze neutralitatea mediatorului. Mediatorul este angajatul partilor si chiar daca onorariul lui este achitat doar de o parte, principiile profesiei (neutralitate, impartialitate, confidentialitate) sunt respectate.

In cazuri mai dificile, cu mai multe parti, se poate apela la co-mediere. Co-medierea inseamna ca doi sau mai multi mediatori conduc impreuna medierea. Co-mediatorii pot fi astfel alesi incat sa reflecte mai bine partile implicate.

(Visited 34 times, 1 visits today)

Lasă un răspuns