Comisia Europeana a adoptat o directiva prin care consumatorii
vor avea acces la o modalitate eficienta si necostisitoare de
solutionare a litigiilor cu comerciantii, indiferent de produsele pe
care le achizitioneaza, informeaza un comunicat de presa al Comisiei
Europene.
In 2010, unul din cinci consumatori europeni a intampinat probleme la
achizitionarea de bunuri si servicii pe piata unica. CE precizeaza
ca, in situatia in care un vanzator refuza sa va repare laptopul care
s-a defectat in perioada de garantie sau daca nu puteti ajunge la un
acord cu un agent de turism in legatura cu o restituire in cazul unei
vacante ratate, exista modalitati de a solutiona aceste probleme fara
prezentarea in instanta.
In stadiu actual, solutionarea extrajudiciara a litigiilor in UE este
posibila numai pentru anumite sectoare comerciale sau in anumite
domenii. De aceea, pentru a rezolva aceasta problema, Executivul de
la Bruxelles a prezentat un pachet de propuneri legislative care sa
garanteze ca toti consumatorii din UE isi pot rezolva problemele fara
sa se prezinte in instanta, indiferent de tipul de produs sau
serviciu care face obiectul litigiului contractual si indiferent de
locul in care l-au achizitionat pe piata unica europeana.
Mai exact, CE a adoptat o directiva privind solutionarea alternativa
a litigiilor (SAL) in materie de consum care se bazeaza pe o parte
neutra (cum ar fi un arbitru, un mediator sau un ombudsman) si este
mai ieftina, mai rapida si mai simpla decat apelarea la o instanta
judecatoreasca. Conform directivei:
entitatile SAL vor trebui sa indeplineasca anumite criterii de
calitate, adica sa fie bine pregatite, impartiale, transparente,
eficiente si echitabile;
intreprinderile vor informa consumatorii in legatura cu entitatea SAL
care poate solution un potential litigiu contractual pe care l-ar
putea avea cu acestia;
entitatile SAL vor solutiona litigiile in termen de 90 de zile.
In acelasi timp, institutia a adoptat un regulament privind
solutionarea online a litigiilor care va crea o platforma online la
nivelul UE (”platforma SOL”) care ofera consumatorilor si
intreprinderilor un punct de intrare unic pentru solutionarea online
a litigiilor referitoare la achizitiile efectuate online in alt stat
membru al UE. Potrivit CE, acest punct de intrare unic european va
transmite automat reclamatia consumatorului catre entitatea SAL
nationala competenta. De asemenea, va facilita solutionarea
litigiului in termen de 30 de zile.
De ce e mai avantajos fara instanta?
Accesul la solutionarea alternativa a litigiilor are o serie de
avantaje pentru consumatori:
solutionarea litigiilor este eficienta si necostisitoare, indiferent
de produsele sau serviciile achizitionate, modalitatea de
achizitionare (online sau off-line) in UE;
solutionarea litigiilor contractuale cu comerciantii din UE in
intregime online pentru achizitiile online din alte tari ale UE;
se pot face economii de aproximativ 0,2% din PIB-ul UE (22,5 miliarde
EUR).
Pe de alta parte, accesul la solutionarea alternativa a litigiilor
are avantaje si pentru intreprinderi:
gestionarea relatiilor cu clientii si imbunatatirea imaginii
corporatiste si, de asemenea, pentru economisirea costurilor de
solutionare a litigiilor in instanta;
consumatorii si comerciantii din Europa vor avea siguranta ca toate
entitatile extrajudiciare europene de solutionare a litigiilor
indeplinesc o serie de criterii, adica sunt transparente, bine
pregatite, impartiale, eficiente si echitabile;
sporirea increderii va incuraja consumatorii sa actioneze mai activ
in cautarea ofertelor bune si a celor mai bune preturi in intreaga
piata unica a UE, stimuland astfel concurenta si cresterea economica.
Consumatorii si intreprinderile, putin constienti de posibilitatile
SAL
In prezent, in UE exista peste 750 de entitati SAL. Cu toate acestea,
in unele state membre, ele sunt disponibile numai in anumite regiuni
sau in anumite sectoare (de exemplu servicii financiare sau
telecomunicatii). Totodata, Comisia precizeaza ca atat consumatorii,
cat si intreprinderile sunt prea putin constienti de posibilitatile
oferite de SAL. Nici sistemele de solutionare online a litigiilor
pentru achizitiile transfrontaliere online nu sunt suficient de
dezvoltate, conform sursei citate.
Costul litigiilor in materie de consum nesolutionate este estimat la
0,4% din PIB-ul UE. Acesta include sumele pierdute de catre
consumatorii europeni din cauza unor probleme in cazul achizitiilor
din alte state membre ale UE, care sunt estimate intre 500 de
milioane EUR si 1 miliard EUR.
Parlamentului European si Consiliul UE vor adopta pachetul legislativ
pana la sfarsitul anului 2012 ca actiune prioritara in cadrul Actului
privind piata unica. Dupa adoptare, statele membre ale UE vor avea la
dispozitie 18 luni pentru a pune in aplicare directiva privind SAL.