Interviu cu Mihai Munteanu, Director Human Toolkit
Cum vor schimba recentele modificari ale legislatiei privind medierea aceasta profesie?
Raspunsul scurt este ca profesia va fi schimbata in bine. Exista toate premisele pentru ca acest lucru sa se intample. Depinde foarte mult de noi, de mediatori. In ce masura vom sti sa ne respectam profesia, sa ne respectam pe noi ca oameni si sa ne respectam clientii care au conflicte. Actualele schimbari legislative vor indruma justitiabilii catre mediere. Depinde de noi sa-i convingem ca medierea este o modalitate eficienta de rezolvare a conflictelor pe care le au.
Sunt mediatorii pregatiti sa raspunda acestor schimbari?
Da. Altfel nu as fi muncit la aceasta lege si la aceste modificari. Nu as fi facut atata lobby daca nu as fi crezut ca suntem pregatiti. Am mare incredere in corpul mediatorilor, asta cu atat mai mult cu cat medierea nu este „profesia de baza” in multe cazuri. Fiecare mediator vine cu un bagaj diferit de cunostinte, cu o experienta in profesia de baza. Sunt oameni care au lucrat in diferite domenii si asta imi confera increderea ca acesti 3.000 de mediatori autorizati, care, probabil, pana in ianuarie 2013, vor ajunge 4.000, vor face fata cu brio cerintelor si exigentelor unor astfel de modificari legislative.
Toti mediatorii sunt obligati sa faca aceste sedinte de informare despre mediere?
La acest moment nu exista o prevedere legala care sa spuna daca aceste sedinte de informare sunt obligatorii sau nu. Legislatia in vigoare se refera la situatia in care un mediator poate sa refuze preluarea unui caz. Analizand lucrurile strict economic si managerial cred ca vor fi foarte putini cei care vor refuza sa sustina sedinte de informare despre mediere. Daca iti intra in birou partile a 10 conflicte, daca ai un minim de cunostinte de comunicare si mediere, cel putin doi clienti iti vor ramane la mediere. Vreau sa vad si eu, nu doar in mediere, dar in orice alta profesie, pe cineva care da afara doi clienti. Din discutiile pe care le-am avut cu colegii mei, cred ca procentul celor care vor refuza sa faca aceste sedinte de informare va fi de cel mult 1%. Si pana acum aceasta informare prealabila exista. Si pana acum aceasta informare era gratuita. In urma modificarilor de legislatie a aparut obligatia pentru parti de a veni la sedinta de informare. Absolut orice serviciu pe care mediatorul il face pentru acesta sedinta de informare, fie ca ne referim la trasmitere de invitatii, contactarea celeilalte parti, etc. sunt, evident, contra cost.
Am putea asista la aparitia unei institutii a „mediatorului din oficiu”?
Nu am cunostinta despre o astfel de discutie. Este mult prea devreme sa vorbim despre asa ceva. Asa cum cred ca este mult prea devreme sa vorbim despre Consilii de mediere judetene, de exemplu. Conceptul de „mediatori din oficiu” este bun si se practica in strainatate de foarte mult timp. In alte tari nu numai mediatorii aflati la inceput de drum sunt din oficiu, dar si mediatori renumiti si cu experienta practica medieri pro bono. La noi este inca prematur sa infiintam o asemenea institutie, pentru ca suntem o profesie tanara, trebuie sa lasam aceasta lege sa lucreze putin, sa vedem ce mai este de imbunatatit, nu doar la cadrul legislativ, dar si la noi, ca profesionisti si apoi sa ne gandim la eventuale completari.
Daca tinem cont si de medierile care au avut loc pana acum in Romania, persoanele fizice sau persoanele juridice vor apela mai mult la mediere de anul viitor?
Se constata o crestere a cererii pentru mediere in toata tara. Se apeleaza la aceasta solutie alternativa nu din obligatie, ci pentru ca termenele date de instantele de judecata supra aglomerate sunt foarte mari. In privinta predilectiei pe care persoanele fizice sau cele juridice o au pentru mediere, ma feresc sa fac predictii. Doua cazuri, desi aparent identice, nu seamana intre ele. Sunt persoane diferite, pe care le abordezi diferit. La prima vedere as spune ca persoanele juridice apeleaza mai mult la mediere. Si aici sunt insa discutii care privesc statutul de persoana juridica. Aceasta poate sa fie o persoana care are un chiosc sau o multinationala. Acestea din urma se indreapta catre mediere, asa cum si bancile se indreapta catre mediere, pentru ca au inteles ca imaginea este importanta si prefera sa rezolve o disputa prin mediere sau prin negociere directa.
Vom asista la specializari in cadrul profesiei de mediator?
Mediatorul este un „doctor de conflicte”. Este alegerea lui daca va lucra mai mult in domeniul bancar, comercial, penal, dreptul familiei sau malpraxis. Asta depinde si de cat de confortabil se simte mediatorul cu acele spete. Acum marea majoritate dintre noi fac mediere in orice domeniu si trebuie sa te pregatesti pentru fiecare caz in parte. Daca faci, de exemplu, o mediere in domeniul bancar trebuie sa stii ce inseamna “back office”. In timp este posibil ca si mediatorii de la noi sa prefere sa lucreze pe un anumit domeniu si sa acumuleze cat mai multe cunostinte despre acea arie.
Ca formator de mediatori constatati un interes mai mare in ultima vreme pentru aceasta profesie?
Se constata o crestere a cererii de formare. Experienta internationala si cea locala ma fac sa spun insa urmatorul lucru: din 24 de persoane care pot participa la un curs de mediatori, cel mult 8 se vor autoriza si vor profesa. Aceasta schimbare a legislatiei nu inseamna automat ca se vor castiga bani din mediere. Daca stai acasa, nimeni nu va veni sa-ti dea bani! Daca vrei sa faci mediere doar de la 5 la 8 seara, nu vei castiga bani! Trebuie sa fii la birou, sa te implici, sa te faci cunoscut! Nimeni nu ar trebui sa creada ca daca s-a schimbat legea si face cursul de mediator devine milionar in trei luni de zile.
Mediatorii autorizati sunt interesati de cursuri aprofundate, care ii pot ajuta sa se dezvolte si mai mult in aceasta profesie?
Exista interes si acesta este in crestere in ultima perioada. Pe masura ce lucrezi in mediere descoperi si locurile unde trebuie sa mai pui informatie. Cand vorbesc despre mine spun ca “in mediere stiu ce nu stiu”. Tot timpul inveti. Nu te poti opri din invatat, chiar daca esti mediator de ani de zile, ai avut multe medieri si esti si formator. Ai mereu ceva de invatat si marele avantaj este ca in mediere toate informatiile pe care le afli la un anumit moment din viata iti vor folosi candva.
Mai multe despre procedura medierii pe http://mediatorbucurestimustateanu.ro/